Τετάρτη 6 Ιουλίου 2011

Αναλυτικές σημειώσεις

Ξεκαθαρίζω από την αρχή για να μη μου την "πέσετε" μετά: επί της αρχής είμαι υπέρ το προτεινόμενου νόμου για τα ΑΕΙ. Παρόλα αυτά έχω κάποιες επιφυλάξεις, η μεγαλύτερη εκ των οποίων είναι η διάταξη για τα συγγράμματα. Για όσους δεν έχουν δει το νόμο εξηγώ, ότι το σημερινό καθεστώς παραμένει μέχρι το 2014. Μετά το 2014, όλοι οι καθηγητές είναι υποχρεωμένοι να αναρτήσουν στο διαδίκτυο αναλυτικές σημειώσεις των μαθημάτων. Και ακριβώς εδώ είναι που μπορώ να πω "καλώς ήρθατε στην ΕΣΣΔ". Μέχρι τώρα είχες επιλογή να μη δώσεις βιβλίο ούτε σημειώσεις, από το 2014 όμως πρέπει να αναρτήσεις τις "αναλυτικές" σημειώσεις του μαθήματος και να έχουν σε αυτό πρόσβαση όλοι. Πραγματικά δεν έχω κανένα θέμα με τα πνευματικά δικαιώματα. Το πρόβλημά μου είναι η εκπαιδευτική διαδικασία. Με τις σημειώσεις στο διαδίκτυο, ποιος θα έρθει στο μάθημα; Και αυτός που θα έρθει τι ακριβώς θα κάνει στο μάθημα; Και μετά το μάθημα, τι θα διαβάζει; Τις σημειώσεις ή θα πάει στη βιβλιοθήκη να μελετήσει 2-3 βιβλία μέχρι να κατανοήσει καλά την ύλη;
Οι απαντήσεις νομίζω είναι προφανείς. Ακόμα πιο προφανείς γίνονται οι απαντήσεις, αν δει τα γραπτά μιας οποιασδήποτε εξεταστικής. Πολλοί φοιτητές αναπαράγουν στις απαντήσεις τους ακριβώς τις σημειώσεις τους, ακόμα και αν οι φράσεις δεν έχουν ρήμα, υποκείμενο, αντικείμενο (ακριβώς γιατί οι σημειώσεις είναι πολλές φορές συνοπτικές).
Η υπουργός θα πει ότι σημειώσεις δίνονται σε όλα τα πανεπιστήμια της Ευρώπης. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Επειδή το έργο το έχω δει, σημειώσεις δίνονται στα "κακά" πανεπιστήμια. Στα καλά πανεπιστήμια δίνεται ύλη από μια σειρά συγγραμμάτων που βρίσκονται στη βιβλιοθήκη, και οι φοιτητές διαβάζουν εκεί.
Φυσικά δεν πιστεύω ότι το συγκεκριμένο μέτρο θα αλλάξει (ελπίζω μόνο στο lobby των εκδοτών) καθώς είναι λαϊκίστικο όσο δεν πάει άλλο, και όλοι οι συνδικαλιζόμενοι φοιτητές συμφωνούν με αυτό. Και πως να μη συμφωνούν αφού προωθεί την ελάχιστη προσπάθεια και την αποστήθιση.
Αν θέλει το υπουργείο ας κόψει τα δωρεάν συγγράμματα, αλλά ας μη δώσει το τελειωτικό χτύπημα στο μάθημα και την κριτική σκέψη και να επαναφέρει την αυθεντία του καθηγητή στο εκπαιδευτικό σύστημα.

4 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καταρχάς να πω ότι κατά το μεγαλύτερο βαθμό, συμφωνώ και εγώ με το νέο νομοσχέδιο. Η λογική με την οποία αναλύεις το θέμα είναι γενικά σωστή. Παρόλα αυτά έχω να κάνω τις εξής παρατηρήσεις:
    1. Έκανα το μεταπτυχιακό μου στο business school του πανεπιστημίου του Reading στην Αγγλία. Τη χρονιά που πήγα εγώ ήταν Νο 13 στα rankings των FT, άρα μάλλον δεν θεωρείται κακό πανεπιστήμιο. Σε ΟΛΑ τα μαθήματα δίνονταν σημειώσεις και ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ λίστα με προτεινόμενα συγγράματα για την σωστή κατανόηση της ύλης. Οι σημειώσεις όμως ήταν συνοπτικές και σε καμία περίπτωση δεν μπορούσες να γράψεις στις εξετάσεις βάσει αυτών. Η λογική των σημειώσεων λοιπόν δεν ήταν η αποστήθιση, αλλά η ταξινόμηση και ξεκάθαρη δόμηση της ύλης στο μυαλό του φοιτητή, ώστε να μπορέσει να οργανώσει καλύτερα το διάβασμα του.
    2. Βάσει του παραπάνω, ίσως αυτή να είναι και η λύση στο (όντως υπαρκτό) πρόβλημα του να διαβάζουν οι φοιτητές μόνο τις σημειώσεις. Δηλαδή, η ανάρτηση σημειώσεων συνοπτικών, περιληπτικών που σκοπό θα έχουν τα όσα αναφέρω παραπάνω, και δεν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ’ξεπατικοτούρα’ στις εξετάσεις. Άλλωστε δε νομίζω να καθορίζεται στο νέο νομοσχέδιο ακριβώς ποιά θα πρέπει να είναι η μορφή των σημειώσεως του κάθε καθηγητή...

    φιλικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συμφωνώ με όσα λες. Το ζήτημα πάντα είναι το ποιά θα είναι η μορφή των σημειώσεων. Διάγραμμα ύλης (αναλυτικότατο) και πιθανώς κάποια σχεδιαγράμματα (ή αποδείξεις) που είναι σημαντικές, πρέπει πάντα να δίνονται. Αν μιλάμε για κάτι τέτοιο όλα τέλεια (όχι απλώς καλά). Το γεγονός όμως είναι οτι το συγκεκριμένο αναφέρεται ως εναλλακτικό του δωρεάν συγγράμματος, η αναφορά είναι σε "αναλυτικές" σημειώσεις και γνωρίζοντας τι σημαίνει ελληνική πολιτεία/ νομοθεσία (και πόσο αναλυτική/ συγκεντρωτική μπορεί να γίνει) τα πράγμα γίνεται τρομακτικό.
    Η εμπειρία εως τώρα είναι ότι μόλις οι φοιτητές πάρουν σημειώσεις, σταματάνε να πατάνε στο μάθημα. Και όσο για την ξεπατικοτούρα στις σημειώσεις...κάποια στιγμή θα πρέπει να ανεβάσω φράσεις από γραπτά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αν γίνει έτσι όπως τα λες, και επιβληθεί οι σημειώσεις να είναι εναλλακτικές του συγγράμματος, τότε ναι είναι τελείως λάθος. Για να χτυπήσουν το μαγαζάκι των εκδοτών-μεγαλοκαθηγητών, δημιουργούν άλλο πρόβλημα. Ελπίζω να πρυτανεύσει η λογική της μη απαξίωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αν και στη χώρα που ζούμε δυστυχώς δεν το πολυπιστέυω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή