Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2011

Μου έπεσαν τα Αυτιά

Χθες έκανα ένα μεγάλο λάθος, και πρέπει να ζητήσω συγγνώμη από τον εαυτό μου: στις εξετάσεις του μαθήματος Δημόσια Οικονομική Ι έβαλα ένα θέμα όπου ζητούσα από τους φοιτητές να αξιολογήσουν το νόμο για το κάπνισμα που ισχύει στην Ελλάδα με βάση τα οικονομικά επιχειρήματα που έμαθαν στο μάθημα. Η σκέψη μου ήταν ότι ο μέσος φοιτητής θα αναφερόταν σε αρνητικές εξωτερικότητες και ποια είναι η άριστη πολιτική μείωσης των αρνητικών επιπτώσεών τους. Το αποτέλεσμα ήταν τραγικό: σε 150-10=140 γραπτά βλέπω τα ίδια επιχειρήματα που θα άκουγα σε μια εκπομπή του Αυτιά. Και αν εκεί έχω τη δυνατότητα να αλλάξω το κανάλι, εδώ πρέπει  να τα διαβάσω...αυτή είναι η τιμωρία μου που τόσο καιρό έκλεινα την τηλεόραση όταν έβλεπα τον Γιώργο!
 Στη συνέχεια μπήκε ο διάβολος μέσα μου: δε μπορεί όλοι αυτοί οι φοιτητές να βλέπουν Αυτιά. Οι περισσότεροι εκείνη την ώρα κοιμούνται. Άρα τι συμβαίνει; Για ποιο λόγο επαναλαμβάνονται τα ίδια και τα ίδια.Εδώ πρέπει να ζητήσω και μια συγγνώμη από τον Αυτιά...Γιώργη μου σε παρεξήγησα. Εσύ δε φταις. Δεν δημιουργείς εσύ την κοινή γνώμη, αλλά η κοινή γνώμη δημιουργεί εσένα. Οι απόψεις σου είναι σαν τα ανέκδοτα που λέει ο Λαζόπουλος: άλλοι τα έβγαλαν και εσύ τα μεταφέρεις στο ευρύ κοινό.
Δυστυχώς ζούμε στην εποχή που ο καθένας μπορεί να εκφράζει άμεσα την άποψή του στο ευρύ κοινό χωρίς κανένα φίλτρο. Το μόνο φίλτρο που πραγματικά υπάρχει είναι η λογική του καθενός. Αν με δείτε ποτέ να μιλάω για ιατρικά θέματα μάλλον ήρθε ο καιρός να με πυροβολήσετε: η γνώση μου για ιατρική είναι ίδια με μέσης μοντέλας. Γι αυτό το λόγο δε μιλάω για ιατρικά θέματα, αλλά μόνο ακούω τους ειδικούς. Αυτό για μένα. Ο μέσος πολίτης δε φαίνεται να έχει αυτό το φίλτρο. Θα μιλήσει για τα πάντα, σε blogs, σε σοβαρές σελίδες με σχόλια αναγνωστών, στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση. Και ξαφνικά τα απλοϊκά επιχειρήματα που εκφράζει ο κάθε μη ειδικός επαναλαμβάνονται, γιατί η απλή ανάγνωση του μη ειδικού είναι πάντα η ίδια. Και οι δημοσιογράφοι απλώς επαναλαμβάνουν ότι λέει ο μέσος άνθρωπος. Και αυτή είναι η ευθύνη τους. Δεν ψάχνουν να βρουν την αλήθεια παραπέρα.
Ποιο όμως είναι το συμπέρασμα απ' όλα αυτά; Δεν ξέρω δεν έχω καταλήξει ακόμα.
Α, και κάτι άσχετο. Ξέρατε ότι ο Τσόρτσιλ είχε πει "The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter". Όχι ότι έχει σχέση με το πιο πάνω σχόλιο, απλώς το θυμήθηκα και το έγραψα. Απλώς νομίζω θα ήταν καλύτερα να λέει  "The best argument against direct democracy", θα ήταν μάλλον πιο λογικό.

2 σχόλια:

  1. Ίσως δεν πρέπει να ζητήσετε συγγνώμη απ΄τον ευατό σας αλλά πρέπει να σκεφτείτε τι πραγματικά έφταιξε στο μάθημα σας και η πλειοψηφία των φοιτητών(μαθητών σας) δεν μπόρεσε να απαντήσει με οικονομικά επιχειρήματα.Κάπου μπορεί να φταίτε κι εσεις δε νομιζετε;Έχουμε κι εμείς κρίση κ.Αδάμ...Δεν μας μεγαλώνει κανένας Αυτιάς.Όσο και να θέλετε να μας "κολλήσετε" αυτή την ταμπέλα...Κι εμείς ξέρετε πόσες φορές θέλουμε να αλλάξουμε κανάλι αλλά δεν μπορούμε;

    Με εκτίμηση,
    μια φοιτήτρια του Οικονομικού

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Προφανώς φταίω και εγώ. Μάλλον εγώ φταίω κυρίως. Παρά όμως τη δική μου ευθύνη υπήρξαν και κάποιοι άνθρωποι που έδωσαν οικονομικές απαντήσεις και αυτοί άνθρωποι είναι οι ίδιοι όπως πάντα. Τους ήξερα από την αρχή γιατί ήταν αυτοί που πάντα διάβαζαν και πάντα απαντούσαν. Και ακριβώς αυτό ήταν το σχόλιο...νομίζω ότι οι επιδόσεις σε ένα μάθημα ελάχιστα ενδιαφέρει κάποιον άσχετο με το μάθημα αυτό. Αυτό που πρέπει να προβληματίσει όλους είναι οτι ο μέσος πολίτης χαρακτηρίζεται από άγνοια, και το χειρότερο είναι ότι αντί να αναγνωρίσει αυτή την άγνοια και να προσπαθίσει να βελτιωθεί (στην περίπτωση των φοιτητών πχ να διαβάσει, στην περίπτωση ενός "μέσου" πολίτη να αναζητήσει πηγές κλπ), θεωρεί ότι με το να πετάει ότι του κατέβει στο κεφάλι είναι τεκμηριωμένη και ορθή άποψη. Με λίγα λόγια δημοκρατία και ημιμάθεια δε μπορούν να συνηπάρξουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή