Πρόσφατα σε ένα κεντρικό δρόμο των Ιωαννίνων η τροχαία άλλαξε τον χρονισμό των φαναριών, μειώνοντας το χρόνο που είναι διαθέσιμος στα αυτοκίνητα να στρίψουν. Το αποτέλεσμα βέβαια αυτού ήταν να δημιουργείται αφόρητη κίνηση κάποιες συγκεκριμένες ώρες της ημέρας. Και όποτε υπάρχει κίνηση στην Ελλάδα ο έλληνας οδηγός έχει τη λύση: παρακάμπτει την ουρά και μπαίνει μπροστά από τα άλλα αυτοκίνητα. Αυτοί που περιμένουν φυσικά βρίζουν ή κορνάρουν και τις περισσότερες φορές προσπαθούν να «κλείσουν» τον οδηγό με την αντικοινωνική συμπεριφορά ώστε να «τιμωρηθεί» και να μην περάσει γρήγορα το φανάρι.
Η συγκεκριμένη αντικοινωνική συμπεριφορά έχει κόστος (κοινωνικό στίγμα) και όφελος (δεν περιμένουν στην ουρά). Άρα με βάση την οικονομική θεωρία μπορούμε να κάνουμε κάποιες προβλέψεις. Για παράδειγμα όταν αυξάνει η ουρά σε ένα φανάρι, τόσο το όφελος όσο και το κόστος αυξάνονται. Άρα δε μπορούμε να ξέρουμε εκ των προτέρων αν τελικά περισσότεροι οδηγοί θα επιδείξουν αντικοινωνική συμπεριφορά. Παρόλα αυτά εμπειρικά φαίνεται πάντα όσο αυξάνεται η ουρά στο φανάρι τα άτομα που προσπερνάνε την ουρά αυξάνονται. Αυτό ταυτόχρονα σημαίνει ότι το κόστος του στιγματισμού από τους υπόλοιπους προφανώς είναι πολύ μικρό και γι αυτό μόλις το όφελος από την αντικοινωνική συμπεριφορά αυξηθεί, τότε πολύ εύκολα αποφασίζουν να προσπεράσουν την ουρά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου