Ένα από τα μεγάλα πολιτικά κλισέ των ημερών είναι τα περί εκβιασμού από τον Πρωθυπουργό ή την Τρόικα. Κάθε φορά που τίθεται ένα δίλημμα, έρχεται αυτό το κλισέ. Κυρίως αναφέρεται όταν η απάντηση στο δίλημμα είναι προφανής, π.χ. ψήφιση μεσοπρόθεσμου ή στάση πληρωμών. Ακόμα όμως και αν είναι τραβηγμένο να θέτεις τέτοια διλήμματα η με κάθε τρόπο δαιμονοποίηση τους δείχνει σε μεγάλο βαθμό το πως καταλαβαίνουμε τη ζωή οι Έλληνες.
Ένα από τα πρώτα πράγματα που μαθαίνει ένας οικονομολόγος είναι ότι τα πάντα έχουν κάποιο κόστος. Και το κόστος αυτό δεν είναι απαραίτητα χρηματικό. Όταν γράφω στο blog, δεν δουλεύω και έτσι χάνω το εισόδημα που θα είχα αν δούλευα. Αν πας σινεμά δεν έχεις χρόνο για να πας για φαγητό. Αν σπουδάσεις δε θα βγάζεις χρήματα όπως οι συνομήλικοί σου που δουλεύουν. Δυστυχώς ως κοινωνία τα ξεχνάμε αυτά.
Αυτά τα ερωτήματα τα έχουν αντιμετωπίσει άπειρες φορές όσοι είχαν την τιμή να πάνε για ψώνια με μια γυναίκα. Αργά η γρήγορα τίθεται το εκβιαστικό ερώτημα: ποια από τις δύο τσάντες να πάρω; Η απάντηση 9/10 φορές είναι «φυσικά και τις δύο». Βέβαια η απάντηση αυτή αγνοεί το γεγονός ότι αν πάρεις και τις δυο δε θα υπάρχουν λεφτά για παπούτσια, αλλά πάλι το ερώτημα γίνεται εκβιαστικό και μπορούμε να το μεταθέσουμε αργότερα.
Τέτοιου τύπου ερωτήματα αντιμετώπιζαν και οι μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις στην Ελλάδα. Αυξήσεις μισθών ή νέες προσλήψεις; Νέες ΔΕΚΟ/ φορείς ή αύξηση των συντάξεων; Πανεπιστήμια ή Νοσοκομεία; Οι απαντήσεις σε τέτοια εκβιαστικά διλήμματα ήταν πάντα οι ίδιες: και τα δύο. Και αν αυτό φαινόταν ως η αποφυγή του εκβιασμού με μια τρίτη λύση, κατά βάση απλώς μετέφερε των εκβιασμό αργότερα.
Και πέρασαν χρόνια πολλά και το αργότερα ήρθε. Και μεταφορά στο μέλλον δεν υπάρχει. Η χρονομηχανή του χρέους δούλευε με τέτοιους ρυθμούς που τελικά καταφέραμε να τη χαλάσουμε. Και δυστυχώς όλα τα διλήμματα γίναν εκβιαστικά. Αλλά βέβαια αν ρωτήσεις τους 300 βουλευτές και οι 300 θα σου πουν υπάρχει και άλλος τρόπος και δεν πρέπει να εκβιαζόμαστε ως κοινωνία. Η απάντηση σε αυτούς είναι: περάστε από ένα μάθημα Εισαγωγής στα Οικονομικά Ι, να μάθετε την έννοια του κόστους ευκαιρίας.
Πρέπει να γράψεις και για το concept "ψευτοδίλημμα". Ότι δεν εμπίπτει στη κατηγορία "εκβιαστικό δίλημμα " εμπίπτει στη κατηγορία "ψευτοδίλημμα".
ΑπάντησηΔιαγραφή